Selasa, 31 Agustus 2010

JIKA INI RAMADHAN TERAKHIR-ku

Jika aku tahu ini Ramadhan terakhirku, tentu siangnya aku sibuk berzikir, tentu aku tak akan jemu melagukan syair rindu mendayu, merayu kepada ALLAH Tuhan yang satu..

Jika aku tahu ini Ramadhan terakhirku, tentu akan aku kerjakan shalat di awal waktu, khusyuk lagi tawadhu, tubuh dan qalbu bersatu memperhamba diri menghadap Rabbul Jalil. Menangisi kecurangan pada janjiku “innasolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirabbil ‘alamin” [sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku kuserahkan hanya kepada ALLAH Tuhan seru sekalian alam]..

Jika aku tahu ini Ramadhan terakhirku, tidak akan aku sia-siakan waktu walau sesaat, tak akan dibiarkan begitu saja waktu yang berlalu setiap masa, di setiap kesempatan juga masa yang terluang. Alunan Al-Quran akan kudendangkan, akan aku syairkan dengan indah hanya untuk-Mu..

Jika aku tahu ini Ramadhan terakhirku, tentu malam akan aku sibukkan dengan bertarawih, berqiyamullail, bertahajjud, mengadu, merintih, meminta belas kasih “sesungguhnya aku tidak layak untuk ke syurga-MU, tapi aku juga tidak sanggup untuk ke neraka-MU ya ALLAH”..

Jika aku tahu ini Ramadhan terakhirku, tentu akan aku buru, aku cari suatu malam idaman yang lebih baik dari seribu bulan, tentu aku akan menyediakan batin dan zahir mempersiap diri, rohani dan jasmani menanti-nanti jemputan Izrail di kiri dan kanan lorong-lorong penuh ridho ALLAH Ar-Rahman..

Duhai ILAHI, jika ini Ramadhan terakhir untukku, jadikanlah ia Ramadhan paling berarti, paling berseri menerangi kegelapan hatiku, menyeru ke jalan menuju ridho serta kasih sayang-Mu Ya ILAHI, yang akan mewarnai kehidupanku di sana nanti..


0 komentar:

Posting Komentar

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers